Asmaiel Kodan Ali Naiel
Permanent Lecturer
Qualification: Doctorate
Academic rank: Assistant professor
Department of Civil and Architectural Engineering - School of Applied Sciences and Engineering
Publications
دوروأهمية نظم المعلومات الجغر افية في مجال النقل البري (ورقة استعراضية
مقال في مؤتمر علميتعتبر الطرق من أهم المنشآت في حياتنا والتي نعتمد عليها اعتماد كلي في نقل البضائع والمواصلات, وهي وسيلة النقل الأساسية داخل وخارج المدن لهذا يجب أن تكون هذه الطرق امنة وسليمة وخالية من المشاكل والعيوب, لذلك يجب متابعة مواعيد صيانتها وتطويرها والتخطيط الدائم لان تكون هذه الطرق ضمن المشاريع والخطط الدائمة للتنمية والتطوير, حتى توفر نظام نقل جيد يساعد على الازدهار والتقدم داخل الدول. وبعد ثبوت أهمية نظم المعلومات الجغرافية ودخولها وسيطرتها في اغلب المجالات عامة وفي مجال الطرق خاصة ومساعدتها على حل المشكلات وتحليل البيانات وتسهيل وتوفير الوقت والجهد في ترتيب وحفظ البيانات ايضا وقدرتها على حفظ كمية ضخمة من البيانات بطريقة منظمة ومنسقة, تبحث هذه الدراسة في الأبحاث السابقة حول دور نظم المعلومات الجغرافية ( )GISفي هندسة الطرق، بهدف فهم أهمية هذه التكنولوجيا واستخدامها الفعال في هذا المجال. تسعى الدراسة إلى تجميع الأفكار من خلال مراجعة مجموعة من الدراسات السابقة ها لتوضيح أهمية نظم المعلومات الجغرافية ودورها النشط في تطوير شبكات الطرق وتحسينها وتصميم وتخطيطها
آلاء الرحمن علي الفتلاوي، اسماعيل قودان علي نايل، (11-2024)، المؤتمر السابع للعلوم والتكنولوجيا: مجلة جامعة سبها للعلوم البحثة و التطبيقية، 456-468
Traffic Movement at Five Intersections on Jamal Abdul-Nasser Street - Sebha
Journal ArticleJamal Abdul-Nasser is a major trunk road that divides Sebha city into two semi-equal parts. It connects almost all districts with different activities and services in the center of the city. Alongside Jamal Abdul-Nasser Street, exist various types of activities: administrative, educational, commercial, public services and some other activities. Due to its importance, the street carries out the densest traffic movement within the city. This paper tries to study and analyze traffic movement at five intersections on Jamal Abdul-Nasser Street: (1) Al-Nahdha; (2) Khaled IbnAl-Walid; (3) Al-Khotoot; (4) Al-Tijari Bank; (5) Al-Zeraie Bank. Selection of the pre-mentioned intersections referred to their importance as converging points to various important activities and land uses. Data required for the study purposes include intersection characteristics, traffic flow characteristics and traffic composition pattern. The results reveal the significance of taking care of the geometric and regulatory aspects that enable the intersections to perform well with regard the smoothness of traffic flow.
Asmaiel Kodan Ali Naiel, (04-2021), جامعة سبها: مجلة العلوم البحثة والتطبيقية, 20 (4), 5-10
دراسة تأثير أنوع مختلفه من البودرة علي خواص مارشال للخلطات الاسفلتيه الساخنه
مقال في مؤتمر علميانظر للورقة
اسماعيل قودان علي نايل، (03-2021)، جامعة بن وليد: المؤتمر الوطني الثامن لمواد البناء و الهندسة الانشائية، 93-104
دراسه تأثير بعض المضافات البوليمرية علي الخواص الميكانيكيه للخلطات الإسفلتيه الساخنة
مقال في مؤتمر علميساهم التطور بشبكات الطرق والنقل والذي شهده العالم في السنوات الاخيره في التطور الكبير في الحركه
التجاريه والصناعيه والسياحيه. ولذلك ركزت الكثير من الدراسات علي التصميم الجيد وعلي طرق الصيانه الجيده
والتي تضمن اداء ممتاز للطريق خلال العمر التصميمي له. غير هذه الدراسات لم تصل الي خليط اسفلتي مثالي بلائم الظروف المناخيه وذلك بسبب التأثير المشترك لمحموعه من العوامل علي اداء طبقات الرصف. ومن هنا جاءت هذه الدراسه وذلك من اجل الوصول الي خلطه اسفلتيه تلائم الظروف التشغيليه والمناخيه في ليبيا. وتقارن هذه الدراسه بين 3انواع من الخلطات الاسفلتيه وهي خلطه اسفلتيه بدون مضافات و خلطه اسفلتيه مع مادة ) (super.plasterالصلبه و خلطه اسفلتيه مع مادة ) (Iterleneالسائله وذلك من خلال نتائج تجربه مارشال. فقد اظهرت النتائج ان المخلوط الاسفلتي المحتوي علي مادة الايترلين به اقل نسبة بتومين مثلي وكانت %4.13يليه المخلوط الاسفلتي المحتوي علي مادة السوبر بلاست والتي كانت نسبة البيتومين المثلي به .%4.98 اما المخلوط الاسفلتي بدون مضافات فكانت نسبة البتومين المثلي .%5.05اوضحت النتائج ان المخلوط الاسفلتي المحتوي علي مادة الايترلين اعطي افضل النتائج حيث كانت الكثافة الجافة عند نسبة البتومين الممثلي 2.522 جم/سم 3و ونسبة الفراغات الهوائية ) (VTMكانت %2.09و نسبة الفراغات المملؤة بالبتومين ) (VFBكانت 74.96وكان انسياب مارشال ) 3.32 (FLOWمم و ثبات مارشال 27.79كيلونيوتن
اسماعيل قودان علي نايل، (03-2016)، جامعة غريان: المؤتمر الوطمي السادس لمواد البناء و الهندسة الانشائية، 202-209
Flexible Pavement Rutting Prediction Model for Wet Freeze Zone
Conference paperPavement distress is an indication of pavement layer deterioration. There are many types of
deteriorations; however, rutting, defined as the permanent deformation forming longitudinal
surface depressions in the wheel paths, is one of the most important kind of distress that affect
the safety and the ride quality of flexible pavement. The main objective of this study was to
develop an empirical pavement rutting model for the wet freeze zone, which is one of the four
long term pavement performance (LTPP) climate zones, to predict the depth of pavement rutting
on granular bases. Using the LTPP database, the study aimed at a better understanding of the
pavement rutting phenomena and the factors that may affect pavement rutting. Multiple
regression analysis was performed to develop a flexible pavement rutting model. The proposed
model was developed based on the relationship between the response variable rut depth, and
predictor variables of traffic loads, structural number, Marshall stiffness, air voids in the total
mix, and voids in the mineral aggregate. It was found that traffic loads was the predominant
factor that have a significant effect on pavement rutting, which agrees with the existing
literature, as well as engineering knowledge and practice. Following the traffic loads, structural
number was the most significant secondary factor, followed by percent of voids in the total mix,
- voids in the mineral aggregate, and Marshall stiffness.
Asmaiel Kodan Ali Naiel, (07-2013), Honolulu, USA: ISEC, 1-7
Pavement Rutting Prediction Model based on the Long Term Pavement Performance Data
Conference paperVarious types of pavement deterioration can affect pavement performance, including rutting,
which causes safety and service quality problems on the highways. Rutting, often referred to as
permanent deformation of a pavement surface, causes longitudinal depressions creating
channels in wheel paths. There are many in-service pavement performance databases, but the
Long Term Pavement Performance database (LTTP) is the largest of its kind in the world. It
encompasses data from four different climate zones in North America. Data on flexible
pavements from only the dry freeze zone was included in the scope of the study reported herein.
Regression analysis was performed to develop a rutting model. The proposed model indicates
that the voids in the mineral aggregate (VMA) of hot mixed asphalt is the most important factor
and the positive values of the regression coefficient of VMA implies that rut depth increases
when VMA increases. The other important factors in this model are Marshall stiffness and
freeze index. The negative values of the regression coefficients of Marshall stiffness and freeze
index indicates that the rut depth will decrease when the Marshall stiffness and freeze index
increase.
Asmaiel Kodan Ali Naiel, (06-2011), , Zürich: ISEC, 1-6